Bezpieczeństwo i wygoda

slogan image 4Posiadamy duże, nowoczesne i atrakcyjne sale, urządzone zgodnie z potrzebami dzieci w różnym wieku. Każda z sal posiada własną toaletę, do której dzieci mają nieograniczony dostęp. 

Zdrowie na talerzu

slogan image 5Posiadamy własną kuchnię, w której przygotowywane są pyszne, domowe posiłki odpowiednio zbilansowane oraz uwzględniające potrzeby dietetyczne dzieci. 

Nauka przez zabawę

slogan image 1Stale rozszerzamy i bogacimy repertuar form i metod pracy z dziećmi dbajac o to aby przede wszystkim ucząc się dobrze się bawiły. 

1. Muzyczna zabawa rodzinna ,,Echo na instrumentach" - rodzina gronadzi się w kole, siedzi tyłem do  przygotowanych  instrumentów perkusyjnych. Jeden z członków rodziny gra (wystukuje)  na instrumencie prosty rytm, dziecko lub wybrany członek rodziny zgaduje jaki instrument grał i odtwarza rytm.

2. Zabawa matematyczna ,,Kostka" - Dziecko i rodzic lub ktoś z rodzeństwa rzucają kolejno swoją kostką. Dziecko określa liczbę oczek na jednej i drugiej kostce, a potem podaje (liczy) ile razem jest oczek na dwóch kostkach.

3. Pokoloruj i nazwij  instrumenty. Policz ile ich jest. W pustych okienkach narysuj tyle kresek ile jest instumentów lub pokoloruj tyle kropek ile jest instrumentów.

 

 

 

 

11.05.-15.05.2020r. TEMAT TYGODNIA:

W KRAINIE MUZYKI.

TEMATY TYGODNIA:

  1. 1.INSTRUMENTY DAWNIEJ I DZIŚ.
  2. 2.MUZYKA WSPÓŁCZESNA.
  3. 3.MUZYKA KLASYCZNA.
  4. 4.MUZYKA RELAKSACYJNA.
  5. 5.GDZIE SŁYCHAĆ MUZYKĘ?

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

  1. 1.POSZERZENIE WIEDZY MUZYCZNEJ (INSTRUMENTY); DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI MATEMATYCZNYCH (PORÓWNYWANIE, KLASYFIKOWANIE, TWORZENIE I KONSTRUOWANIE RYTMÓW).
  2. 2.ZAPOZNANIE ZE WSPÓŁCZESNYMI GATUNKAMI MUZYCZNYMI; ROZWIJANIE EKSPRESJI MUZYCZNEJ I RUCHOWEJ.
  3. 3.ROZWIJANIE WYOBRAŹNI PODCZAS PRAC PLASTYCZNYCH; ROZWIJANIE EKSPRESJI MUZYCZNEJ PODCZAS IMPROWIZACJI MUZYCZNYCH.
  4. 4.ZAPOZNANIE Z LITERĄ H, h; DOSKONALENIE MOTORYKI MAŁEJ PODCZAS PISANIA SZLACZKÓW I WYKONYWANIA PRAC PLASTYCZNYCH; ROZWIJANIE ANALIZY I SYNTEZY SŁUCHOWEJ.
  5. 5.DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI KODOWANIA I POSTĘPOWANIA ZGODNIE Z INSTRUKCJĄ; UTRWALENIE ASPEKRU PORZĄDKOWEGO LICZB.

PONIEDZIAŁEK 11.05.2020r.- „W krainie muzyki”-„Instrumenty dawniej i dziś”.

-„Skąd pochodzą dźwięki?”- rozpoznawanie instrumentów po odgłosach-

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w Wizyta w szkole muzycznej - Poznajemy instrumenty

 https://www.youtube.com/watch?v=uBBsGM-SmnQ Instrumenty muzyczne - dla dzieci

Dziecko zamyka oczy, słucha dźwięków i próbuje podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków, Rodzic pyta: co łączy te dźwięki?(To dźwięki instrumentów).

- „Instrumenty”- dziecko wyjaśnia, co to są instrumenty, i wymienia wszystkie, które zna.

- „Dawne instrumenty”- rodzic opowiada dziecku, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało- klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty, np. grzechotki, bębny.

- „Pradawny rytm”- praca z KP4,s.14a, ćw.1- odczytywanie i kontynuowanie rytmów.

- „Instrumenty wokół nas”- zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku- zadaniem dziecka jest wyszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu z pokoju lub kuchni, który wydaje interesujący dźwięk i następnie prezentuje brzmienie swojego „instrumentu”.

- Zajęcie techniczno- plastyczne z wykorzystaniem papierowego talerza i makaronu pt.” Mój pradawny instrument”. Rodzic wycina środek papierowego talerza tak, aby została jedynie obręcz. Zadaniem dziecka jest oklejenie kolorowym papierem obręczy a następnie przywiązanie makaronu (rurki) do żyłek/ sznurków i do obręczy. W ten sposób powstanie jedna z afrykańskich ozdób, a jednocześnie instrument. Gdy dziecko porusza instrumentem, rurki makaronu uderzają jedna o drugą i grzechoczą.

- „Jakie znasz instrumenty?”- prezentacja instrumentów (można wykorzystać z pierwszego zadania).

- „Z jakiej rodziny?”- wprowadzenie podziału na instrumenty dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów. Wyjaśnienie dziecku, że wiolonczela i puzon- to są rodzice z dwóch rodzin instrumentów, którzy pogubili członków swoich rodzin. Wiolonczela- jej rodzina to instrumenty strunowe. Puzon- jego rodzina to instrumenty dęte. Na końcu dziecko wykonuje zadanie z KP4,s.14a,Cw.2.

- „Ile nutek?”- praca zKP4,s.14b- analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie.

- Słuchanie opowiadania Pani Muzyki (K. Szczerbakowska- Biniszewska wg Programu Kraina Muzyki).

                Dawno ,dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka- Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.

Po przeczytaniu tekstu należy zadać dziecku pytania: Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam? Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi? Kto odwiedził Krainę Muzyki? Jak dziś jest w Krainie Muzyki?

Należy dziecku wytłumaczyć, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość- dur.

- Osłuchanie z piosenką pt. „Hymn Krainy Muzyki”

Słowa i muzyka: A. Chmielewska i K. Szczerbakowska- Biniszewska

10_Sciezka_10.wma      link do piosenki

Gdy w przedszkolu gra muzyka – tańcujemy wkoło.                     (obrót z rękoma na biodrach)                                                                              

Nie ma ciszy, nie ma nudy – bardzo jest wesoło!                           (kręcenie palcem wskazującym)                                                                                         

Szybkie, skoczne pioseneczki – wszyscy uwielbiamy,                   (szybki bieg w miejscu)                                                                                         

 A przy wolnych – jak żółwiki wolno się ruszamy.                         (powoli kroczymy)                                                                                                        

Trąbka, flecik i fortepian – grają dziś od rana:                                (naśladujemy grę na trąbce ,flecie, fortepianie)                                                            

Trutu, tu tu, fiju, fiju, bum, bum, na, na, na,                                                                                                                                              

Lecz, żeby na instrumentach grać,                                                    (rozkładamy ręce)                                                                                                                                   

 Trzeba się na muzyce znać.                                                                                                                                                    

Rozumieć cały nutowy świat                                                             (kreślimy koło w powietrzu)                                                                                                                           

Ty rozumiesz?                                                                                    (pokazujemy na inna osobę)                                                                                                                                                 

On rozumie? Bo ja TAK!                                                                    (pokazujemy na siebie)                                                                                                                                           

 Wszystkie te muzyczne sprawy – to nie tajemnica,                           (kręcimy palcem wskazującym)                                                                               

Dzięki naszej ulubionej – Pani Muzyce!                                            (krzyżujemy ręce jak do objęcia się)                                                                                        

1. Oglądanie mapy na poniższej planszy oraz w karcie pracy cz.4 str,13a. Pytamy dziecko: Jaką mapę widzi? Wskaż na mapie  rzekę? Czy wiesz jaka to rzeka? Co przypomina ci jej kształt? W przypadku, gdy dziecko nie udziela odpowiedzi przekazujemy dziecku odpowiednie wiadomości. Następnie dziecko wskazuje Wisłę na mapie, rysuje ją palcem na mapie.

 

2.Uzupełnienie karty pracy cz.4 str.13a- zgodnie z poleceniem.

3.Słuchanie  ,,Legendy o Wiśle" Hanny  Zdzitowieckiej

link do legendy

Informacja dla rodzica: Wisła bierze początek w górach, lecz nie są one tak skaliste i strome jak  Tatry, lecz porastają je lasy. Z baraniej Góry - jednej z gór, wypływają dwa strumienie - Biała i  Czarna Wisełka. Biała Wisełka wytryska ze skały, a że jest tam stromo, płynie szybko. Natomiast Czarna Wisełka płynie dużo wolniej po czarnej ziemi, stąd jej nazwa. Gdy Biała Wisełka łączy się z Czarną, tworzą Wisłę. Początkowo jest ona płytka i niezbyt szeroka, dopiero gdy płynie przez Polskę, dopływają do niej różne strumienie i rzeki, a dzięki temu poszerza się i pogłębia. Przepływa przez środek Polski i kieruje się aż do Morza Bałtyckiego.

4.Słuchanie piosenki ,,Płynie Wisła, płynie po polskiej krainie"

link do piosenki

5.Zabawa dydaktyczna ,,Porównaj rzeki" - dziecko porównuje wstążeczki różnej długości. Dziecko może mierzyć długość wstążeczek za pomocą małego patyczka, zapałki. 

6. Uzupełnij obrazek zgodnie z poleceniem- przypomnij sobie wszystkie informacje o naszej ojczyźnie.

1.Zabawa ,,Skąd pochodzi dźwięk?" - dziecko siedzi pośrodku pokoju z zamkniętymi oczami, a rodzic i inni domownicy  grają na jakimś instrumencie dostępnym w domu ( ewentualnie wykorzystujemy przedmioty wydające dźwięk: pęk kluczy, gwizdek, grzechotka itp.). Dziecko wskazuje ręką kierunek,  z którego dochodzi dźwięk.

2.Zabawa ,,Ile razy zagram?" -  dziecko siedzi z zamkniętymi oczami lub tyłem do rodzica, a ten uderza w bębenek, w pudełko. Dziecko liczy ilość uderzeń. Dodatkowo jeśli mamy w domu jakieś instrumenty to dziecko zgaduje jeszcze jaki instrument słyszało. Następnie rodzic wystukuje na instrumencie prosty rytm, a dziecko go powtarza klaszcząc.

c.d.PIĄTEK 08.05.2020r.-„Polska to mój dom”-„Płynie Wisła, płynie”.

- „Wymień dwie największe rzeki Polski”- prosimy, aby dziecko wymieniło dwie największe rzeki w Polsce: Wisła, Odra.

- Śpiewanie piosenki pt.” Krakowiaczek”.

1. Krakowiaczek jeden

miał koników siedem,

pojechał na wojnę,

został mu się jeden.

2. Siedem lat wojował,

szabli nie wyjmował,

szabla zardzewiała,

wojny nie widziała.

3. Krakowianka jedna

miała chłopca z drewna,

a dziewczynkę z wosku,

wszystko po krakowsku.

4. Krakowiaczek ci ja,

krakowskiej natury,

kto mi wejdzie w drogę,

ja na niego z góry.

5. Krakowiaczek ci ja,

któż nie przyzna tego,

siedemdziesiąt kółek,

u pasika mego.

6. Krakowiaczek ci ja,

z czerwoną czapeczką,

szyta kirezyja,

bucik z podkóweczką.

- Kolorowanie kredkami ołówkowymi obrazka- wszystkie dzieci- www.miastodzieci.pl/kolorowanki/herb-krakowa-kolorowanki/

- Kolorowanie kredkami ołówkowymi obrazka- chłopcy-

pl.pinterest.com/pin/649925789944579461/

- Kolorowanie obrazka kredkami ołówkowymi- dziewczynki-

pl.pinterest.com/pin/649925789944579462/