Bezpieczeństwo i wygoda

slogan image 4Posiadamy duże, nowoczesne i atrakcyjne sale, urządzone zgodnie z potrzebami dzieci w różnym wieku. Każda z sal posiada własną toaletę, do której dzieci mają nieograniczony dostęp. 

Zdrowie na talerzu

slogan image 5Posiadamy własną kuchnię, w której przygotowywane są pyszne, domowe posiłki odpowiednio zbilansowane oraz uwzględniające potrzeby dietetyczne dzieci. 

Nauka przez zabawę

slogan image 1Stale rozszerzamy i bogacimy repertuar form i metod pracy z dziećmi dbajac o to aby przede wszystkim ucząc się dobrze się bawiły. 

27.04.-30.04.2020r. TEMAT TYGODNIA:

TAJEMNICE KSIĄŻEK.

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE:

  1. ROZBUDZANIE ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH; KSZTAŁTOWANIE POSZANOWANIA DLA KSIĄŻEK;
  2. DOSKONALENIE MYŚLENIA PRZYCZYNOWO- SKUTKOWEGO; WPROWADZENIE LITERY „F, f”; KSZTAŁTOWANIE MOTYWACJIDO SAMODZIELNEGO CZYTANIA;
  3. ZAPOZNANIE Z RÓŻNYMI RODZAJAMI KSIĄŻEK; ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI PLASTYCZNYCH;
  4. ROZPOZNAWANIE GRAFEMÓW POZNANYCH DOTĄD LITER; ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH;

TEMATY DNIA:

1. CZYM SĄ DLA NAS KSIĄŻKI?

2. JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?

3. JESTEŚMY AUTORAMI!

4. BIBLIOTEKA I KSIĘGARNIA.

PONIEDZIAŁEK 27.04.2020r.- „Tajemnice książek”- „ Czym są dla nas książki?”

- „Niewidzialna zagadka”- doskonalenie percepcji słuchowej, rozbudzanie wyobraźni- rodzic przekłada kartki książki, tak, aby dziecko nie widziało co robi, ale słyszało- dziecko mówi, co to za odgłos. Rodzic wyjaśnia, że odpowiedź znajduje się w nieprzezroczystym worku, dziecko dotyka worek i próbuje odgadnąć, co jest w środku.

- „Mapa myśli”- ćwiczenie na budowanie wypowiedzi i formułowanie pytań. Dziecko dzieli się swoją wiedzą na temat książek. Rodzic może zadawać pytania pomocnicze: Co to jest książka? Z czego jest zbudowana? Jakie mogą być książki? O czym mogą być?

- „Ulubione”- dziecko swobodnie wypowiada się na temat ulubionych książek- budowanie dłuższych wypowiedzi.

- Praca z KP4,s.8b- ćwiczenie umiejętności oceniania, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, rozwijanie kreatywności.

- „Do czego nam książki?”- formułowanie przez dziecko hipotez na podstawie własnych doświadczeń.

- Słuchanie wiersza Anny Kamińskiej pt. „Książka”

Czemu książka stoi niema?

Może o czym mówić nie ma?

Jej literek czarne rządki

smutne jak jesienne grządki.

Czemu taka nudna, pusta,

jakby jej zamknięto usta?

Aż tu nagle, moja miła,

niema książka przemówiła.

I gadała i śpiewała,

czego nie opowiadała!

O przygodach, awanturach,

ptakach, kwiatach, morzach, górach.

Gdzie to wszystko w niej mieszkało?

Jak to wszystko w niej drzemało?

Chyba nie ma o co pytać:

nauczyliśmy się czytać.

Po przeczytaniu wiersza rodzic pyta: Czemu początkowo książka była smutna? Czy miała kolorowe obrazki? Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu? Co się zmieniło?

- „Do czego nie są książki?”- rozmowa kierowana- zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie z książek.

- „Regulamin postępowania z książką”- zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP4,s.9b- dziecko ogląda obrazki wskazane na karcie i zastanawia się, jak należy lub nie należy postępować z książkami.

- Przypomnienie piosenki pt. „Lubimy bajki”.

1. Oj rety, rety, co tu się dzieje,                           REF. No bo my lubimy bajki,

   wszędzie są wróżki i czarodzieje.                               wtedy, kiedy jest nam źle.

   To nie do wiary, ja chyba śnię,                                   My lubimy takie bajki,

   wszystko, co zechcę, to spełnia się!                           które dobrze kończą się!

2. Jeden ruch różdżką, jedno zaklęcie,                 REF. No bo my lubimy bajki…

oto księżniczka tańcuje z księciem.  

Wróżka Kopciuszka stroi na bal,

   tylko macochy trochę mi żal.

3. Abrakadabra, hokus- marokus,                      REF. No bo my lubimy bajki…

   w czarach jest siła i mnóstwo pokus.

   Dla czarodzieja przestroga ta,

   aby nie zbudził śpiącego zła.

1. Czytanie dziecku wybranej książeczki z domowej biblioteczki. Krótka rozmowa z dzieckiem na temat treści utworu.

2. Zabawa ,,Imię"  z wykorzystaniem karty z Wyprawki nr 20 - zadaniem dziecka jest odnalezienie i zakrycie kawałkami papieru, pionkami, kamyczkamy, guziczkami itp. wszystkich liter swojego imienia. Dziecko głoskuje swoje imię np. L-e-n-a, H-a-n-i-a, F-i-l-i-p, F-r-a-n-e-k, M-i-l-a, M-a-c-i-u-ś, G-o-s-i-a.

3. ,,Odrysuj i wytnij" - Przygotowujemy dziecku z nieco twardszego papieru szablony o różnych kształtach: serce, listek, koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt, kwiatek, wazon, grzybek. Dziecko odrysowuje te kształty na kartce lub kolorowej gazecie, wycina i przykleja.

 

 

c.d. PIĄTEK 24.04.2020r.- „Dbamy o naszą planetę”- „Co ja mogę zrobić dla Ziemi?”

- „Znajdź liczbę”- zabawa z wykorzystaniem wyprawki W.20b- utrwalenie grafemów liczb. Dziecko otrzymuje kilka znaczków, np. kartoników w tym samym kolorze, kamyczków, klocków. Rodzic wymienia jakąś liczbę, której dziecko ma poszukać i ją zakryć. Zadanie można urozmaicić: R. podaje liczbę, a dziecko jak najszybciej zakrywa wszystkie takie liczby na planszy i liczy, ile ich znalazło.

- Zakolorowywanie konturów kredkami świecowymi: www.miastodzieci.pl/kolorowanki/chronimy-ziemie-i-wode-na-ziemi/

1.,,Kto może zachorować?" -  burza mózgów - dziecko podaje swoje propozycje.

2. Słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej ,,Chora rzeka"

Śniła się kotkowi rzeczka,

Wielka rzeka, pełna mleka...

Tutaj płynie biała rzeka,

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

drzewo uschło....

Cicho tak-

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak,

ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,

nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis:,,Zakaz kąpieli".

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka

nie rzeka

tylko czeka,czeka, czeka...

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza:  Co się śniło kotkowi? Jak wyglądał świat w wierszu? Dlaczego tak było? Dlaczego rzeka była chora? Czy można wodę uzdrowić?

3.Zabawa badawcza - doświadczenie ,,Oczyszczalnia ścieków" - Przygotowujemy dwa szklane przezroczyste naczynia oraz piasek, kamienie, ścinki, patyczki, liście, fusy z kawy czy herbaty, papierki po cukierkach, brokat oraz małą ściereczkę lub gazę lub kawałek płótna. Do jednego naczynia dziecko wlewa wodę i dodaje różne przygotowane substancje i miesza. Pytamy dziecko czy woda jest czysta? Czy chciałoby taką wodę wypić? ( uświadamiemy dziecko, że jest to zakazane). Jak możemy tę wodę oczyścić? Rodzic proponuje wykonanie małej, własnej oczyszczalni. Na drugie puste naczynie nakładamy kawałek gazy mocujemy za pomocą gumki, posypujemy żwirkiem i piaskiem. Dziecko przelewa brudną wodę przez gazę i piasek. Rodzic wyjaśnia, że piasek i gaza zatrzymały część dużych zanieczyszczeń i były filtrem do oczyszczania wody. Na podobnej zasadzie działają wielkie oczyszczalnie ścieków.

4. ,,Do czego  potrzebna  jest woda?" i ,,Jak możemy zaoszczędzić wodę dla dobra naturalnego środowiska?"- dziecko podaje swoje propozycje. W tym celu podczas mycia zębów możemy przeprowadzić  doświadczenie: raz dziecko myje zęby przy odkręconej cały czas wodzie, następnym razem używa jej tylko do namoczenia szczoteczki, wypłukania ust i szczoteczki, próbuje zauważyć kiedy zużyło więcej wody.

5. Pokoloruj odpowiednio pojemniki na odpady i skreśl przedmiot, który nie pasuje do pozostałych w szeregu.

   

6. Kilka dni temu obchodziliśmy Dzień Ziemi. Pokoloruj, pomaluj, zapełnij koronę drzew zieloną kredką, farbą, zielonymi kawałkami papieru. Jeśłi te dzrwka będą piękne i zielone i takie sczęśliwe, to zapewne nasza Ziemia też będzie taka szczęśliwa. Drodzy  Rodzice  pochwalcie się tym, jak bawią się , pracują i tworzą wasze dzieci. Czekamy na zdjęcia i kontakt.

1. Zabawa badawcza ,,Puste czy pełne" - przygotowujemy i pokazujemy dziecku dwie butelki: jedna wypełniona wodą, drugą pustą. Pytamy dziecko co jest w butelkach. dziecko zapewne odpowie, ze w jednej jest woda, a druga jest pusta. Rodzić wyjaśnie dizecku, że druga butelka jest pełna i zanurza butelkę w misce z wodąb i naciska jej ścianki. wydobywają sie bąbelki powietrza, czyli iświadamiamy dziecko, ze butelka była wypełniona powietrzem  - niewidzialnym gazem. 

2.,,Komu potrzebne jest powietrze?" - dziecko (jak również rodzice, rodzeństwo) na kartce rysuje kilka przykładów .Potem wszyscy wspólnie odczytują swoje pomysły.

3.Zabawa badawcza ,,Czy powietrze jest czyste?"-  rodzic gasi w pokoju światło i zapala latarkę. Dziecko obserwuje powietrze w snopie światła, próbuje dostrzec drobinki kurzu (zanieczyszczenie powietrza).

4.Słuchanie  opowiadania Agnieszki Frączek ,,Smog"

Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. ,,Brum, brum" dudniło nam w uszach.(...)

-Rany jaki korek! - narzekał tata.

Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne ,,Brum, brum, ti-tit".

Wreszcie powolutku, koło za kołem- udało nam się wyjechać za miasto. i od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił.(...) Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, (...),Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę. Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej.

- Od razu widać, że smog został za nami- cieszyła się mama.

-To tam był jakiś smok? - zapytałem

-Trzygłowy? - spytała Zośka

-Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy - roześmiał się Antek

-A co to za różnica? - zapytała Zośka

-Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu. (...) Wasz smok pożarł  barana nafaszerowanego siarką.(...) smog, o którym mówiła mama, ma też trochę siarki. Ale na tym nie koniec podobieństw. bo mamie wcale nie chodziłoo smoka, ale o smog (...).

- Czyli o chmurę pełną dymów i spalin - wtrącił tata.

- A skąd się biorą takie smoki?

-Smogi - poprawił Antek(...)

- Pamiętajcie te wszystkie samochody stojące wkorku?- przyszedł mu z pomocą tata. - Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin.

- Mnóstwo.

- Właśnie mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez... przerwał tata. - Zobaczcie jaki paskudny dym.

Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu - gęstego, brązowo-czarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Dym wdzierał się do samochodu, łaskotał w nosy i szczypał w oczy.

- A fe -  zawołaa Zosia (...)

- Co oni palą w tym piecu? Śmieci?- zastanawiała się mama.

- Śmieci- potwierdził tata. - A paląc je, zatruwają powietrze, które  i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone - westchnął.

- A smog się cieszy- podsumował Antek.

Krótka rozmowa z dzieckiem na temat treści opowiadania. Sprawdzenie czy dziecko zrozumiało znaczenie słowa smog.

5. Zapoznanie dzieci z planszami ,,Smok czy smog"  i ,,Skąd się bierze smog"?

6. Wykonanie pracy plastycznej:

a) ,,Miasto"- dziecko wycina z gazet prostokąty i przykleja je obok siebie pionowo tworząc miasto. Następnie dorysowuje okna i drzwi, a czarną kredką rysuje nad nimi spirale - dym z kominów.

b) ,,Wiatraczek" - dziecko otrzymuje  kartkę w kształcie kwadratu, z widocznymi przekątnymi. Nacina je w kierunku środka, ale zostawia do niego ok. 3mm. Następnie zawija płatki skrzydeł do środka i przykleja. Całość mocuje do korka lub patyczka.