Bezpieczeństwo i wygoda

slogan image 4Posiadamy duże, nowoczesne i atrakcyjne sale, urządzone zgodnie z potrzebami dzieci w różnym wieku. Każda z sal posiada własną toaletę, do której dzieci mają nieograniczony dostęp. 

Zdrowie na talerzu

slogan image 5Posiadamy własną kuchnię, w której przygotowywane są pyszne, domowe posiłki odpowiednio zbilansowane oraz uwzględniające potrzeby dietetyczne dzieci. 

Nauka przez zabawę

slogan image 1Stale rozszerzamy i bogacimy repertuar form i metod pracy z dziećmi dbajac o to aby przede wszystkim ucząc się dobrze się bawiły. 

TEMAT TYGODNIA: ŚWIĘTO MAMY I TATY

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZE:

- dziecko poszerzanie wiadomości o zawodach wykonywanych przez kobiety i mężczyzn, w tym przez własnych rodziców

- dziecko uwrazliwia się na los innych (rodziny nietypowe)

dziecko doskonali umiejętnośc słuchanie, wypowiadania sie na temat własnej rodziny

TEMATY DNIA:

1. MOJA MAMA

2.MÓJ TATA

3.MOI RODZICE

4.NIETYPOWE RODZINY

5.SERCE NA DŁONI

 

Moja mama. Poniedziałek, 25.05.2020

1. Zabawa językowa:

a),,Słoneczko z mamą"- poszerzanie słownika dziecka. Drukujemy poniższy obrazek słońca, w środku którego zapisujemy wyraz MAMA. Następnie jeden z rodziców mówi do dziecka: Moja mama jest..., a dziecko  podaje odpowiedni przymiotnik np. miła, kochana itp. Rodzic zapisuje każde określenie w promyku słoneczka. Potem dziecko koloruje obrazek i może go wręczyć mamie.

b) ,,Moja mama..." - rodzic zaczyna zdanie dotyczące mamy, a dziecko kończy zdanie:

-Moja mama jest....

-Moja mama lubi...

-Moja mama nie lubi...

-Moja mama jest najlepsza, ponieważ...

-Ulubionym kolorem mojej mamy jest...

-Z mamą lubię najbardziej...

2. Uzupełnianie karty pracy cz.4 str.22a i b - zgodnie z poleceniem.

3.Słuchanie piosenki ,,Podarujmy mamie" - posłuchaj kilka razy tej piosenki, a jutro spróbuj zaśpiewać ją mamie w dniu jej święta

link do piosenki

4. ,,Zawody mam" -  rozmowa. Dziecko wymienia jaki zawód wykonuje jego mama. Opowiadamy dziecku bardziej szczegółowo na czym polega nasza zawodowa praca. Następnie dziecko wymienia inne zawody wykonywane przez kobiety. Uświadomienie dziecku, że nie wszystkie mamy pracują zawodowo z różnych powodów.

5.,,Kalambury" - dziecko ruchem naśladuje czynności wykonywane w domu przez mamę, pozostali członkowie rodziny odgadują co robi ,,mama".

6.,,Mama w pracy" - rysowanie kredkami.

7. ,,Całusy dla mamy" - zabawa logorytmiczna i oddechowa: dziecko naśladuje ustami cmoknięcia, potem dmucha na dłoń - wysyła całuski do mamy.

 

 

 

 

1.,,Jakie znasz uczucia?" - rozmowa na temat obrazków z wykorzystaniem ,,Księgi zabaw z obrazkami" str.68 i 69.

2.Zabawa ,,Umiem słuchać" - doskonalenie słuchu fonematycznego. Rodzic wymienia nazwę uczucia: smutek, radość, gniew, strach, zaskoczenie, wstryd, złość. Dziecko dzieli każdy wyraz na sylaby, a potem głoskuje każdy wyraz, w razie potrzeby przy pomocy rodzica np.: s-m-u-t-ek, w-s-t-y-d, r-a-d-o-ś-ć.

3. Zabawa ,,Dokończ myśl" - rodzic mówi początek zdań, a dziecko je dokańcza:

-Uczucia: smutek, radość, gniew, strach  to inaczej....(emocje)

-Gdy coś nas boli, jest nam smutno, to może pojawić się ......(płacz), czyli łzy.

-Odczuwamy ją, gdy np. wygramy jakąś grę. (duma, radość, satysfakcja)

-Mówi się, że ma wielkie oczy.(strach)

-Pojawia się na naszej twarzy, gdy jesteśmy weseli.(uśmiech)

4. ,,Co to jest empatia?"-  wyjaśnienie pojęcia przez dziecko. W razie problemu wyjaśnienie podaje rodzic: Jest to umiejętność zauważania, rozpoznania, pomagania i współczucia innym osobom w ich trudnych sytuacjach czy przeżywanych emocjach.

5. Zabawa ,,Jak można pomóc?" - rodzic zadaje dziecku pytanie, a ono wymyśla sposoby pomocy:

-Jak można pomóc dziecku, które zgubiło lalkę ? (np. pomóc mu poszukać, dać mu swoją itp.)

-Jak można pomóc dziecku, które płacze, bo tęskni za mamą?

-Jak można pomóc dziecku, które  boi się wystąpić w przedstawieniu?

-Jak można pomóc dziecku, które wstydzi się, bo ubrudziło sobie ubranie?

6. Uzupełnienie karty pracy cz.4 str.21b zgodnie zpoleceniem.

7. Praca plastyczna ,,Plamy z emocjami" - rozprowadzamy farby w wodzie, kilka różnych kolorów. Dziecko na białej kartce robi pędzelkiem  kilka barwnych plam - kleksów, rozdmuchuje je rurką do napojów, aby kleksy  miały nieregularne kształty. Czekamy do wyschnięcia. Następnie czarną kredką lub mazakiem dziecko dorysowuje każdej plamie ręce, nogi, oczy, nos  i różne miny, aby każda plama pokazywała inne uczucie - inne emocje (jak na załaczonym poniżej przykładzie).

8. Zabawa -gra rodzinna  ,,Bingo" z wykorzystaniem Wyprawki nr 19b, utrwalenie  samogłosek: zwykłą kostkę  oklejamy samogłoskami. Rodzic rzuca kostką, a dziecko(dzieci) wybiera pole, które zakryje. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza zakryje pięć pól w pionie, poziomie lub na skos.

9.Zabawa słuchowa rozwijająca słuch fonematyczny ,,Ile jest wyrazów w zdaniu?" - rodzic mówi proste, krótkie zdanie, a dziecko układa przed sobą tyle klocków, ile słyszy wyrazów:

Jestem wesoły.

Nie lubię płakać.

Zawsze jestem uśmiechnięty. 

1. Rozmowa na temat buźki. Popatrz na buźkę poniżej: Jak jest ta buźka? Co na niej widzisz?

2. ,,Łzy" - swobodna wypowiedź dziecka na temat tego, po co są łzy i skąd się biorą. W  razie potrzeby rodzic poszerza zasób wiedzy dzieci udzielając na ten temat informacji:

Łzy to substancja nawilżająca  i oczyszczająca, która chroni oko przed zarazkami. Łzy składają sie głównie z wody, niewielkiej ilości soli oraz substancji bakteriobójczych.Bez niej nos czy gałki oczne stałyby się łątwym wejściem do naszego organizmu groźnych bakterii. Na d oczami znajdują się dwa gruczoły,które nieustannie produkują łzy. Stamtąd łzy spływają kanalikami, a ich nadmiar jest odprowadzany do nosa. Dlatego, gdy płaczemy, musimy wydmuchać nos. Gdy oko zostaje podrażnione, łez jest tak dużo, że kanalki nnie nadążają ich odprowadzać. Oczy łzawią, na co nie mamy żadnego wpływu.Więcej łeż jest produkowanych wtedy, gdy przeżywamy silne emocje, np.: smutek, radość. Łzy pojawiają się na skutek tego, co czujemy, albo są wynikiem naszych myśli czy wspomnień. Płacz jest nam czasem bardzo potrzebny , działa pozytywnie na organizm:obniża ciśnienie krwi, dotlenia mózg, powoduje spadek napięcia emocjonalnego. Niektórzy uważają płacz za oznakę słabości, inni doceniają wrażliwośc płaczących. Niewątpliwie płacz jest naturalną reakcjąnaszego organizmu.

3.,,Gdy mi smutno, gdy mi źle" - giełda pomysłów: dziecko dzieli się pomysłami, co może zrobić, gdy jest smutny.

4. ,,Chłopaki nie płaczą" - próba wyjaśnienia przez dziecko, skąd sie wzięło takie powiedzenie i czy jest prawdziwe.

5. Zabawa językowa ,,Co to znaczy?"- rodzic wypowiada związek frazeologiczny (powiedzenie), dziecko próbuje go wyjaśnić, potem układa na stoliku tyle klocków ile wyrazów słychać w tym powiedzeniu:

czysty jak łza, krokodyle łzy, śmiać sie do łez, śmiać się przez łzy, tonąć we łzach, wyciskacz łez

6. Zabawa ,,Smutny - wesoły" - dziecko biega przy włączonej muzyce. Na przerwę w muzyce rodzic pokazuje dziecku buźkę smutną lub wesołą, a dziecko pokazuje odpowiednią minę.

7. Odczytaj na rysunku sylaby. Pokoloruj obrazek wg kodu.

 

1. Słuchanie wiersza Joanny Papuzińskiej ,,Czarna jama"

Nie wie tata ani mama, że jest w domu czarna jama...

Czarna, czarna, czarna dziura bardzo straszna i ponura.

Gdy w pokoju jestem sam lub gdy w nocy się obudzę,

to się boję spojrzeć tam. Tam jest chyba mokro, ślisko

jakby przeszło ślimaczyszko....

Musi żyć tam straszne zwierzę, co ma skołtunione pierze,

i do łóżka mi się wepchnie! To jest gęba  rozdziawiona,

wilczym zębem obrębiona, coś w niej skrzyknie, chrypnie, wrzaśnie...

Łaaa! Ojej, tato, ojej, mamo, uratujcie mnie przed jamą!

Nie zamykaj, mamo drzwi, bo jest bardzo straszno mi.

A w dodatku w tamtej jamie coś tak jakby mruga na mnie,

że mam przyjść...Może tkwi tam mała bieda,

która rady sobie nie da? Którą trzeba poratować?...

Więc podczołgam się jak kot.

Ja - odważny, ja - zuchwalec, wetknę w jamę jeden palec. I wetknąłem aż po gardło,

ale nic mnie nie pożarło. Więc za palcem wlazłem cały. Wlazłem cały.

No i już. Jaki  tu mięciutki kurz...

Chyba będę miał tu dom. Chyba to jest pyszna nora

nie za duża, lecz dość spora. Latareczkę małą mam.

Nie ma w domu żadnych jam.

Po przeczytaniu dziecku wiersza rodzic zadaje pytanie: Co czuł chłopiec i dlaczego? Czego się bał? O co poprosił rodziców? Jak się zakończył wiersz? Co się stało? Jaki sposób znalazł chłopiec na pozbycie się lęku? Co mu pomogło? Dlaczego boimy się ciemności? 

2. ,,Strach ma wielkie oczy" - rozmowa i próba wyjaśnienia  dziecku,co oznacza to powiedzenie.

3. Uzupełnienie karty pracy cz.4 str. 21 zgodnie z poleceniem.

4. Praca plastyczna ,,Mój strach" - dziecko rysuje na białej kartce węglem lub czarną kredką albo na czarnej kartce białą kredą- kredką to , czego się boją.

5. Zabawa w sklep z wykorzystaniem monet i banknotów z Wyprawki nr 56.

6. ,,Trząść się ze strachu jak galaretka" - wyjaśnienie znaczenia tego powiedzenia. w tym celu gotujemy z dzieckiem galaretkę owocową, po zastygnięciu wyjmujemy ją na talerzyk lekko poruszamy . Dziecko obserwuje, co dzieje się z galaretką. Wyjaśniamy dziecku, że w chwili, gdy ogarnia nas strach czy stres czy zdenerwowanie też trzęsie się nasze ciało lub niektóre części ciała.

7. Połącz twarze dzieci z odpowiednią buźką.

 

 

 

1.Słuchanie wiersza Doroty Gellner ,,Zły humorek" 

Jestem dzisiaj zła jak osa! Gniew mam w oczach i we włosach!

Gniew wyłazi mi uszami i rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego? Nie wiem sama.

Nie wie tata, nie wie mama...

Tupie nogą, drzwiami trzaskam i pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą, nadepnęłam psu na ogon.

Nawet go nie przeprosiłam, taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:

-Co to znowu za humory?

Zawołałam: - Moja sprawa! Jesteś chyba zbyt ciekawa. 

Potrąciłam  stół i krzesło, co mam zrobić, by mi przeszło?!

wyszłam z domu na podwórze, wpakowałam sie w kałużę.

Widać, że mi gniew nie służy, skoro wpadłam do kałuży.

Siedzę w błocia, patrzę wkoło, wcale nie jest mi wesoło...

Nagle co to? Ktoś przystaje. Patrzcie! Rękę mi podaje.

To ktoś mały, tam ktoś duży - wyciągają mnie z kałuży.

Przyszedł pies i siadł koło mnie, mysz podała mi chusteczkę:

- Pobrudziłaś się troszeczkę!

Widzę, że się pobrudziłam, ale za to gniew zgubiłam.

Pewnie w błocie gdzieś została. Nie będę jej szukała.

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytanie: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała?

2. Zabawa ,,Uczuciowa kostka" z wykorzystaniem kostki przygotowanej poprzedniego dnia: dziecko rzuca kostką , nazywa wylosowaną emocję. Nastepnie rodzic zadaje pytanie: Czy dziecko może odczuwać taką emocję. Na koniec zabawy dochodzą do wniosku, że dzieci odczuwają takie same emocje jak dorośli. 

3. Uzupełnianie karty pracy cz.4 str. 20a-  zgodnie z poleceniem

4. Zabawa ,,Moje emocje" - rodzic mówi dziecku zdania, opisujące różne zdarzenia, a dziecko mówi, jakie emocje poczułoby w takiej sytuacji:

- Ktoś zepsuł moją zabawkę.

-Mama mnie pochwaliła.

-Idę do dentysty.

-Biegnie do mnie duży pies.

-Mam dziś urodziny.

-Wylał mi się sok.

-Pierwszy raz jadę na wycieczkę bez rodziców.

-Jestem na placu zabaw, gdzie jest dużo dzieci.

5.Uzupełnianie karty pracy cz.4 str.20b - zgodnie z poleceniem

6.Praca plastyczna ,,Ja i moje emocje" - dziecko rysuje na dole kartki swoją postać. Nad swoją postacią dziecko rysuje dwie chmurki. W jednej rysuje, to co sprawia im radość, w drugiej - to co wywołuje u dziecka smutek.

7.Zabawa rodzinna:

- ,,Teart uczuć" - Jeden z członków rodziny przedstawia w formie pantomimy jakieś uczucie, pozostali zgadują

- ,,Lustro" - zabawa w parach, dziecko jest lustrem i wiernie kopiuje ruchy innego członka rodziny. Po chwili następuje zmiana ról.

co si kryje w sercu na dnie emocje