Jakie pytania zadać, aby lepiej zrozumieć dziecko ?
Poniżej przedstawione zostaną przykładowe pytania, które możemy zadać dzieciom po powrocie z przedszkola oraz ich psychologiczne znaczenie. Mogą pomóc rodzicom w lepszym zrozumieniu dzieci w kontekście ich życia przedszkolnego.
1. Jak się masz/czujesz? Z jakiego powodu?
To podstawowe pytanie, które może wydawać się banalne, ale ma ogromne znaczenie. Pytanie o samopoczucie pozwala na:
- Zbadanie emocji: dzieci mogą otworzyć się na swoje uczucia i podzielić się tym, co ich trapi.
- Budowanie relacji: Pokazuje, że interesujemy się ich życiem, co może prowadzić do głębszych relacji.
2. Co dzisiaj robiłeś/-aś podczas czasu wolnego?
Czas wolny jest wtedy, kiedy dzieci mogą się zrelaksować i zintegrować z rówieśnikami. Pytanie to:
- Umożliwia analizę interakcji społecznych. Pomaga zrozumieć, z kim dzieci spędzają czas i jakie mają relacje.
- Wzmacnia kreatywność: Daje możliwość eksploracji różnych form zabawy, co może wspierać rozwój umiejętności społecznych.
3. Jakie masz swoje ulubione miejsce w przedszkolu?
Przedszkolak może mieć swoje ulubione miejsce, które może być dla niego komfortowe. Pytanie to:
- Odkrywa preferencje i potrzeby. Może wskazywać na potrzebę przestrzeni do odpoczynku lub skupienia.
4. Obok kogo siedziałeś/-aś podczas np. zabawy ?
To pytanie dotyczy interakcji towarzyskich i może dostarczyć informacji na temat:
- Relacji rówieśniczych: Kto jest bliski dziecku, kto może być potencjalnym źródłem wsparcia lub konfliktu.
- Społecznej dynamiki: Jak dzieci wybierają swoich towarzyszy może wskazywać na ich preferencje społeczne.
5. Czy coś cię dziś rozbawiło/ucieszyło? Co to było?
Poczucie humoru jest kluczowe w życiu każdego dziecka. To pytanie:
- Wzmacnia pozytywne emocje. Zachęca do dzielenia się radosnymi chwilami, co może poprawić nastrój rozmówcy.
- Umożliwia refleksję nad sytuacjami: Pomaga zrozumieć, co w codziennym życiu przynosi radość i śmiech.
6. Jakich używałeś/-aś dziś kredek/ zabawek/puzzli?
To pytanie odnosi się do kreatywności i osobistych zainteresowań dziecka. Warto zadać je, ponieważ:
-
Wspiera ekspresję artystyczną: Umożliwia dzieciom dzielenie się swoimi pasjami i twórczością.
-
Buduje pewność siebie: Dając przestrzeń na rozmowę o ulubionych przedmiotach, dzieci mogą poczuć się doceniani za swoje talenty.
Pytania:
-
mogą być sformułowane ogólnie, albo dotyczyć konkretnych sytuacji
-
warto unikać pytań na które odpowiedź jest jedna – tak, nie
-
sprawiają, że dziecko czuje się zauważone i docenione;
-
są wstępem do rozmowy i budowania relacji z dzieckiem;