Bezpieczeństwo i wygoda

slogan image 4Posiadamy duże, nowoczesne i atrakcyjne sale, urządzone zgodnie z potrzebami dzieci w różnym wieku. Każda z sal posiada własną toaletę, do której dzieci mają nieograniczony dostęp. 

Zdrowie na talerzu

slogan image 5Posiadamy własną kuchnię, w której przygotowywane są pyszne, domowe posiłki odpowiednio zbilansowane oraz uwzględniające potrzeby dietetyczne dzieci. 

Nauka przez zabawę

slogan image 1Stale rozszerzamy i bogacimy repertuar form i metod pracy z dziećmi dbajac o to aby przede wszystkim ucząc się dobrze się bawiły. 

 

Przedszkole znajduje  się na Osiedlu Młodych. Funkcjonuje od godz. 6,15 do godz. 16,15. Placówka dysponuje bogatą bazą środków dydaktycznych, pomieszczenia są funkcjonalne i estetyczne.

W budynku  mieszczą  się:

  • 4 przestronne, ciepłe i słoneczne sale zabaw dla  dzieci, wyposażone w pomoce dydaktyczne, dużą ilość  zabawek i gier;
  • sala gimnastyczna wyposażona w sprzęt do zajęć ruchowych (w sali tej obecnie , tj. od 01 września 2008 r. znajduje się dodatkowy piaty oddział dzieci);
  • plac zabaw wyposażony w sprzęt drewniany: drabinki, zjeżdżalnie, pomosty do ćwiczeń równoważnych, tory przeszkód, pochylnie, koniki.

Dla dzieci przygotowujemy 3 posiłki dziennie: śniadanie, II śniadanie, obiad, wg norm żywieniowych i zaleceń Sanepidu.

Nasze przedszkole jest przedszkolem otwartym na potrzeby dzieci i rodziców, promujące działania twórcze. Stanowimy jedną wielką rodzinę. Zapewniamy wszechstronny, bezpieczny i radosny rozwój wszystkim naszym wychowankom. Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo w zależności od potrzeb i możliwości rozwojowych. Sprawiamy, że czują się one kochane, szczęśliwe i akceptowane. Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami.

Dajemy dzieciom możliwość do:

  • samorealizacji, pracy z innymi, poznawania swoich praw, rozwoju aktywności twórczej, kreatywnego myślenia, zdobywania wiedzy i umiejętności dzięki aktywnym metodom pracy, uczestniczenia w ciekawych zajęciach;
  • zapewniamy kompetentnych i życzliwych nauczycieli,
  • stoimy na straży praw dziecka,
  • pomagamy sobie i szanujemy się nawzajem,
  • dbamy o dobre stosunki międzyludzkie i dobrą komunikację.

Przedszkole realizuje swoje zadania zgodnie z obowiązującą podstawą programową wychowania przedszkolnego, wydaną przez MEN oraz w oparciu o program „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, Ewy Zielińskiej.

Współpracujemy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Świdnicy, co umożliwia wczesne  wykrywanie nieprawidłowości w rozwoju dziecka. Organizujemy wiele wycieczek krajoznawczych, spacerów, uroczystości, festynów, pikników i imprez przedszkolnych dla dzieci i ich rodziców. Zapewniamy dzieciom kontakt ze sztuką poprzez udział w przedstawieniach  teatralnych, które odbywają się na terenie naszego przedszkola oraz w teatrze. Nasze dzieci uczestniczą w zewnętrznych konkursach, turniejach i przeglądach organizowanych przez przedszkola i inne placówki oświatowo-kulturalne, odnosząc sukcesy i wyróżnienia.

Współpracujemy z różnymi organizacjami i instytucjami kulturalno-oświatowymi na terenie naszego miasta: Biblioteka Miejska, ŚOK, MDK, Teatr Lalki i Aktora, szkoły podstawowe, Urząd Miejski.

Walorami naszego przedszkola są również duże efekty w przygotowaniu dzieci 6-letnich do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Nasze dzieci mogą korzystać z zajęć dodatkowych:

  • religii dla dzieci 6-letnich („0”),  przybliżającej  dzieciom treści religijne, prowadzonej  w formie zabaw przez nauczycielkę – katechetkę;
  • język angielski - nauka języka w zakresie podstaw dla początkujących i dla dzieci kontynuujących kurs, zajęcia w formie gier i zabaw językowych, dzieci uczą się podczas zabaw z lektorem;
  • rytmiki z elementami  tańca, zabawy przy muzyce, nauka tańca klasycznego, dyskotekowego, tańce zabawowo-relaksacyjne.

O tym wszystkim i wielu innych osiągnięciach  i walorach możecie się Państwo przekonać zaglądając na tej stronie do "Galerii" i "Aktualności".

Pragniemy by nasze kompetencje, przyjęty system wartości i zaangażowanie pracowników Przedszkola przyczyniły się do rozwoju osobowości DZIECKA i pozwoliły mu radośnie  przeżyć niepowtarzalny okres dzieciństwa.

STATUT

PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 15

W ŚWIDNICY

                                                ( tekst jednolity)

ROZDZIAŁ I.   POSTANOWIENIA OGÓLNE

1. Przedszkole Miejskie Nr 15 w Świdnicy działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 07 września 1991 r o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572  z późniejszymi zmianami),
  • ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97 , poz.674 z  późniejszymi zmianami),
  • ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1996r. Nr 13, poz.74  z późniejszymi zmianami)
  • ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 121, poz.591
    z późniejszymi zmianami),
  • ustawy  z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2009r. Nr 157, poz.1240           
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 lutego 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2007r. Nr 35, poz. 222),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016r.  zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2016 r. poz. 895),
  • ustawy z dnia 06 grudnia 2013r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014r. poz.7),
  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 21 czerwca 2012r. w sprawie dopuszczania w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2012r.  poz. 752),
  • rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji       (Dz. U. z 2014r.  poz.1170),
  • rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia  2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013r.  poz. 532),

 2. Siedziba  Przedszkola Miejskiego Nr 15 znajduje się w Świdnicy przy ul. Ofiar  

     Oświęcimskich 45 a , a terenem jego działania jest miasto Świdnica.

ROZDZIAŁ II. CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

1.Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz  przepisach  

   wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania  

   przedszkolnego koncentrując się na:

       1.1.Wspomaganiu  dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowaniu czynności

              intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,

       1.2. Budowaniu systemu wartości, w tym wychowywanie  dzieci tak, żeby lepiej

              orientowały się w tym , co jest dobre, a co złe,

       1.3  Kształtowaniu u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego   

              radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia 

              stresów i porażek,

       1.4. Rozwijaniu umiejętności społecznych dzieci , które są niezbędne w poprawnych 

              relacjach z dziećmi i dorosłymi,

       1.5. Stwarzaniu warunków sprzyjających wspólnej i  zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o 

              zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; udzielaniu tym dzieciom 

              pomocy psychologiczno- pedagogicznej,

       1.6. Trosce o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcaniu  do uczestnictwa w 

              zabawach i grach sportowych,

       1.7. Budowaniu dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym 

              oraz rozwijaniu  umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób 

              zrozumiały dla innych,

       1.8. Wprowadzaniu dzieci w świat  wartości estetycznych i rozwijaniu umiejętności 

              wypowiadania się przez muzykę, taniec, śpiew, małe formy teatralne oraz sztuki  

              plastyczne,

        1.9.Kształtowaniu u dzieci poczucia przynależności społecznej ( do rodziny, grupy 

              rówieśniczej i wspólnoty narodowej ) oraz postawy patriotycznej, umożliwianiu 

              poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, religijnej,

      1.10. Zapewnianiu  dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich 

              ciekawości, aktywności i samodzielności , a także kształtowaniu  wiadomości i 

              umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej,

       1.11.Współdziałaniu z rodziną poprzez jej wspomaganie w wychowywaniu dziecka i 

               rozpoznawaniu jego możliwości rozwojowych, podejmowaniu wczesnej interwencji 

              specjalistów oraz przygotowaniu dziecka do nauki szkolne

       1.12 Kształtowaniu u dzieci umiejętności czytania i przygotowanie  dzieci do nabywania  

               umiejętności pisania,

       1.13. Przygotowaniu dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym poprzez 

                rozbudzanie ich świadomości językowej i wrażliwości kulturowej oraz budowanie 

               pozytywnej motywacji do nauki języków obcych na dalszych etapach edukacyjnych.

2. Przedszkole jest placówką  powołaną do wykonywania określonych progra­mem zadań 

   dostosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, które nauczyciel  

   realizuje w ramach obszarów edukacyjnych wynikających z podstawy programowej 

   wychowania przedszkolnego:

  1.  Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci : porozumiewanie się z dziećmi i  dorosłymi, zgodne funkcjonowanie w  zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
  2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.

Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;

  1. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci,
  2. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
  3. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
  4. Wdrażanie dzieci do dbałości  o bezpieczeństwo własne oraz innych;
  5. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
  6. Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno – ruchowej  ( śpiew, gra,  taniec),
  7. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne;
  8. Wspomaganie rozwoju  intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie  zainteresowań technicznych;
  9. Pomaganie dzieciom  w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
  10. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
  11. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz  z edukacją matematyczną;
  12. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania)
  13.  Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne,
  14. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

3.Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z obowiązującą

   podstawą programową  i dopuszczonymi przez dyrektora na wniosek nauczyciela/  

   nauczycieli programami wychowania przedszkolnego,

        a/ czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę  wynosi nie mniej niż    

            5 godzin dziennie i zaplanowany jest na realizację podstawy programowej 

            wychowania przedszkolnego.

    4.Przedszkole dostosowuje treści, metody i organizację pracy dydaktycznej
        do możliwości psychofizycznych dziecka a także otacza je opieką psycholo­giczną,  

   pedagogiczną, logopedyczną, wczesnym wspomaganiem rozwoju.

5.Przedszkole sprawuje opiekę nad zdrowiem, bezpieczeństwem dzieci, stymu­luje ich  

   wszechstronny rozwój, prowadzi działalność profilaktyczną i kompensacyjną,  

   wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole.

6.Przedszkole zapewnienia dzieciom bezpieczny pobyt w przedszkolu.  Dziecko 

   powinno być przyprowadzane i odbierane w godzinach pracy  placówki,    bezpośrednio do  

   nauczyciela, przez co najmniej jednego z rodziców   (opiekunów  prawnych) dziecka lub  

   upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą  pełne bezpieczeństwo dziecka – po  

   wcześniejszym upoważnieniu ich na piśmie ( upoważnienie do odbioru  dziecka z  

   przedszkola) przez rodziców bądź opiekunów.

7. Stan urządzeń i sprzętu stanowiącego wyposażenie sal zajęć i placu zabaw zapewnia pełne 

    bezpieczeństwo użytkownikom. Sprzęt i meble w przedszkolu są zgodne z polskimi 

    normami i dostosowane do wzrostu dzieci.

      8.Przedszkole pełni wobec Rodziców rolę wspomagającą i integrującą działa­nia 

   wychowawcze;

  1. dostarcza wiedzy pedagogicznej i uwrażliwia na potrzeby i możliwości dziecka,
  2. informuje na bieżąco o jego postępach wskazując osiągnięcia, powodze­nia, podejmowane próby.

9. Przedszkole może realizować programy autorskie, wprowadzać innowacje pedagogiczne,  

    eksperymenty oraz organizować bezpłatne zajęcia dodat­kowe, z  uwzględnieniem w  

     szczególności potrzeb   i możliwości rozwojowych dzieci.

     Czas trwania zajęć dodatkowych (zajęcia taneczne, umuzykalniające, zajęcia 

     rewalidacyjne, szachy, warsztaty teatralne, itp.) wynosi około 15 minut dla dzieci               

     3-4 letnich i około 30 minut dla dzieci  5-6 letnich.

     Sposób dokumentowania tych zajęć określają odrębne przepisy.

10. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii, zgodnie z odrębnymi  

      przepisami. Nauka religii odbywa się w atmosferze tolerancji, w duchu poszanowania 

     Praw Człowieka i dziecka.

11. Przedszkole realizuje treści i zadania w ścisłym współdziałaniu z Rodzicami     

     (opiekunami prawnymi dziecka).

12. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby od­działywań  

      do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowi­skowych   

      z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a  w szczególności:

  1. nauczyciel i starsza pokojowa zapewniają bezpośrednią i stałą opiekę nad grupą dzieci w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
  2. personel przedszkola zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
  3. przedszkole stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,

13.  Nauczyciele współpracują z  Poradnią  Psychologiczno- Pedagogiczną i porad­niami 

       specjalistycznymi.

      14. W ramach posiadanych możliwości Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-

           pedagogiczną:

-  dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

- dziecku posiadającemu orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego,

 - dziecku nie posiadającemu opinii lub orzeczenia  Poradni  Psychologiczno- Pedagogicznej - z inicjatywy nauczyciela lub specjalisty, który stwierdził potrzebę objęcia dziecka  taką pomocą.

15.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:

- rodziców,

- dyrektora Przedszkola,

- nauczyciela prowadzącego zajęcia z wychowankiem,

- poradni psychologiczno-pedagogicznej,

- pracownika socjalnego,

- asystenta rodziny,

- kuratora sadowego.

Polega na: 

a) rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka,  

b) rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających  w szczególności:

- z niepełnosprawności,

- z niedostosowania społecznego,        

- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, 

- ze szczególnych uzdolnień,

- ze specyficznych trudności w uczeniu się,

- z zaburzeń komunikacji językowej,        

- z choroby przewlekłej,             

 - z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

- z niepowodzeń edukacyjnych,

- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,

  sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,

- trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.”

16.  Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i terapeuci pedagogiczni.

17.  Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w toku bieżącej pracy oraz w  formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych,  oraz innych o charakterze terapeutycznym z uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności lub dysfunkcji rozwojowych, trudności edukacyjnych, wychowawczych. Pomoc udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych.

18.  Organizacja opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi:

- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola.

ROZDZIAŁ III. ORGAN PROWADZĄCY PRZEDSZKOLE I NADZÓR

  1. Organem prowadzącym i sprawującym nadzór nad działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych jest Gmina Miasto Świdnica.
  2. Nadzór pedagogiczny sprawuje Kurator Oświaty we Wrocławiu.
  3. Nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w tej placówce sprawuje Dyrektor Przedszkola.

ROZDZIAŁ IV. ORGANY PRZEDSZKOLA ORAZ ICH KOMPETENCJE

1. Organami przedszkola są:

1.1. Dyrektor Przedszkola,

1.2. Rada Pedagogiczna,

1.3. Rada Rodziców.

2. Na czele Przedszkola Miejskiego Nr 15 stoi Dyrektor, który kieruje jego pracą i jest  

    kierownikiem dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących  

    nauczycielami. Stanowisko dyrektora powierza i z tego stanowiska odwołuje Zarząd Miasta.

3. Do podstawowych obowiązków dyrektora należy:

3.1.  Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w stosunku do nauczycieli zatrudnionych   

  w przedszkolu,

3.2.  Powierzanie stanowiska wicedyrektora przedszkola i innych stanowisk   

 kierowniczych (po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole, Rady   

 Rodziców i Rady Pedagogicznej),

3.3.  Kierowanie bieżącą działalnością  przedszkola, planowanie, organizowanie i         

 wspomaganie procesu wychowawczo – dydaktycznego i opiekuńczego,

3.4.  Współpraca z Radą Rodziców i rodzicami oraz Radą Pedagogiczną, organem 

 prowadzącym przedszkole i innymi instytucjami,

3.5.  Przewodniczenie  Radzie Pedagogicznej, kierowanie i zarządzanie zespołem    

         pracowników zatrudnionych w przedszkolu,

3.6.  Prowadzenie i  przygotowywanie zebrań Rady Pedagogicznej,

3.7.  Przedstawianie Radzie Pedagogicznej (co najmniej dwa razy w roku szkolnym)    

 ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz  

              informacji o działalności przedszkola,

3.8. Wstrzymywanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa
         i niezwłoczne powiadamianie o tym organu prowadzącego przedszkole oraz                         

  organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

3.9.   Organizowanie powołania (powstania) Rady Rodziców pierwszej kadencji,

 3.10. Dokonywanie oceny pracy nauczyciela ,

       3.11. Nawiązywanie stosunku pracy z nauczycielami (mianowanie lub zawieranie umów       

                o pracę),

 3.12. Kierowanie nauczycieli (z inicjatywy dyrektora lub zainteresowanego nauczyciela) na  

          badanie przez komisję lekarską d/s inwalidztwa i zatrudnienia ,

      3.13. Udzielanie nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia,

      3.14.Pełnienie obowiązków kierownika zakładu pracy dla zatrudnionych
              w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami; przyznawanie 

               nagród oraz wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom,

     3.15.Dysponowanie środkami określonymi w planach finansowych przedszkola
              i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także  możliwość   

              organizowania administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,                

    3.16.  Pełnienie nadzoru nad przestrzeganiem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i  

              higieny pracy pracowników i wychowanków,

      3.17. Odpowiadanie za przestrzeganie przepisów dotyczących organizacji pracy  

               przedszkola,

      3.18. Sprawowanie opieki nad wychowankami oraz stwarzanie warunków harmonijnego

               rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

      3.19. Tworzenie warunków do rozwijania samodzielnej pracy wychowanków,

3.20. Zapewnianie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do   

         realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych,

      3.21. Zapewnianie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu   

               zawodowym,

      3.22. Realizowanie uchwał Rady Rodziców oraz Rady Pedagogicznej podjętych  w ramach    

               ich kompetencji stanowiących oraz zarządzeń organów nadzorujących przedszkole.

4. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań, dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor przedszkola. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.  W  uzasadnionych przypadkach  dyrektor  powierza  przewodniczenie  Radzie  innemu  nauczycielowi.

 Na  wniosek  dyrektora  lub  Rady  Pedagogicznej  w  zebraniach  Rady  Pedagogicznej  biorą udział z głosem doradczym osoby zaproszone.

Zebrania plenarne  Rady Pedagogicznej organizowane są nie rzadziej niż jeden raz na pół roku i w miarę potrzeb. Zebrania są organizowane na wniosek:

-  organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

-  organu prowadzącego Przedszkole, 

-  co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej,

-  dyrektora.

Przewodniczący  przygotowuje  i  prowadzi  zebrania  Rady  Pedagogicznej  oraz  jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem  Rady.

Dyrektor przedstawia  Radzie nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Przedszkola.

5. W ramach  kompetencji stanowiących Rada Pedagogiczna:

* zatwierdza plan pracy przedszkola,

* podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po zaopiniowaniu  

   ich projektów przez Radę Rodziców,

* ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,

* przygotowuje projekt statutu przedszkola lub  jego zmian,  uchwala  statut oraz jego  

   nowelizację,

*wnioskuje do organu prowadzącego przedszkole o odwołanie z funkcji dyrektora lub do   

   dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej,

* ustala  regulamin swojej działalności,

* ustala ramowy  rozkład zajęć w przedszkolu,

* podejmuje  uchwały  dotyczące  skreślenia z listy wychowanków przedszkola, dzieci

   wyjątkowo agresywnych, których obecność w przedszkolu zagraża bezpieczeństwu innych  

   dzieci, w porozumieniu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi specjalistycznymi  

   poradniami.

 Rada pedagogiczna opiniuje:

* organizację pracy Przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć,

* projekt planu finansowego przedszkola,

* wnioski  dyrektora  Przedszkola  o  przyznanie  odznaczeń,  nagród  i  innych  wyróżnień

   nauczycielom oraz innym pracownikom,

* propozycje dyrektora Przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom dodatkowych  

   czynności  i  zajęć  związanych  z  organizacją  procesu  dydaktyczno -    wychowawczo  –  

   opiekuńczego w ramach przysługującego im wynagrodzenia,

   przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola na kolejny okres,

* wyraża opinię związaną z dokonywaniem oceny pracy dyrektora,

* opiniowanie programów wychowania przedszkolnego i programów wspomagających oraz 

   wnioskowanie do dyrektora o ich dopuszczenie do użytku.

*  opiniuje w sprawach wynikających z odrębnych przepisów.

Uchwały  Rady są podejmowane zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków. Rada zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków spostrzeżeń z posiedzenia Rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka. Rada Pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz do Kuratora Oświaty o zbadanie i ocenę działalności Przedszkola, dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w placówce.

Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.

6. W Przedszkolu działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców dzieci.

6.1.  W skład Rady Rodziców wchodzą:

-          po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców wychowanków naszej placówki. W wyborach, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.

  1.  Rada Rodziców  uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:

-          wewnętrzną strukturę i tryb pracy Rady,

-          szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady.

  1. Powstanie Rady Rodziców pierwszej kadencji organizuje dyrektor przedszkola.
  2. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
  3. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
    1.  Uchwalanie w porozumieniu z  Radą  Pedagogiczną:

-          programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli,

-          programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane na dzieci, nauczycieli i rodziców.

  1. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności wychowania i kształcenia placówki.
  2. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola do organu prowadzącego.
  3. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności Rady Rodziców.

7. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowawczo – dydaktycznych :

-   nauczyciele utrzymują stały kontakt z rodzicami,  udzielają informacji o dziecku, jego  

    zachowaniu  i rozwoju,

-   Przedszkole organizuje dla rodziców dni otwarte,  zgodnie z planem w poszczególnych  

    Oddziałach,

-   zebrania z rodzicami organizowane są w miarę potrzeb bieżących, nie rzadziej jednak niż 2  

    razy w roku szkolnym,

-   rodzice mają prawo znać zadania wynikające z rocznego planu pracy przedszkola oraz znać  

    tematy i treści planów miesięcznych w danym oddziale.

Współdziałanie organów przedszkola ma na celu utworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podnoszenie poziomu pracy placówki. W celu uniknięcia sporów pomiędzy organami przedszkola zapewnia się każdemu z nich swobodne działanie i podejmowanie decyzji w granicach swoich kompetencji, określonych ustawami i niniejszym statutem oraz wymianę bieżącej informacji poszczególnych organów o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.

8. Dyrektor może w porozumieniu z Radą Pedagogiczną powołać społecznego zastępcę dyrektora, funkcję tę pełni nauczyciel bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, podczas nieobecności dyrektora. Do kompetencji zastępcy dyrektora należy:

-  kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,

-  przewodniczenie  Radzie  Pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach jej  

   kompetencji stanowiących,

-  współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i  

   kontrolującymi,

-  zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy,  

   bhp, ppoż,

-  stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,

-  koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania  

   zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,

-  współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,

-  prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi  

   przepisami,

-  inne na podstawie pisemnego upoważnienia dyrektora.

ROZDZIAŁ V. ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, za wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, określonych w arkuszu organizacyjnym przedszkola.    

                                                                   

  1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
  2. Arkusz  organizacji przedszkola określa czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

Dyrektor Przedszkola przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

Postepowanie rekrutacyjne do przedszkola na dany rok szkolny określają odrębne przepisy.      Rodzice mogą zasięgnąć informacji o przedszkolu na miejscu w placówce, ze strony 

      internetowej przedszkola.

3.1-3.18. skreślony

Dzieci w przedszkolu zgrupowane są w oddziałach według zbliżonego wieku,
z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności. Ilość dzieci w jednym oddziale nie może przekraczać 25. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców (prawnych opiekunów).

  1.  Do przedszkola mogą być przyjęte dzieci niepełnosprawne, po przedłożeniu orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stanu zdrowia. W oddziałach   integracyjnych liczba wychowanków powinna wynosić od 15 do 20 w tym 3-5 niepełnosprawnych.

5.   Praca opiekuńczo - wychowawczo - dydaktyczna - prowadzona jest na podstawie programu  

      wychowania przedszkolnego i programów wspomagających dopuszczonych do użytku  

      decyzją dyrektora, na wniosek nauczycieli po wcześniejszym zaopiniowaniu ich przez Radę  

      Pedagogiczną. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin  

      dziennie, uwzględniając zalecane warunki i sposoby jej realizacji:

- co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę ( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),

- co najmniej 1/5 czasu ( w przypadku młodszych dzieci – ¼ czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, na spacerach (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze ),

- co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – nie więcej niż 1/5 czasu) zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego,

-  pozostały czas  przeznacza się odpowiednio do potrzeb na realizację: dowolnie wybranych przez nauczyciela czynności  (z tym, że w tej puli czasu mieszczą się  czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne), pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych.

Czas realizacji bezpłatnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego określa się w godzinach 8.00-13.00.

Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora w porozumieniu z Radą  Pedagogiczną Przedszkola , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia  i higieny pracy  oraz zasad wymienionych powyżej. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele  w swoich oddziałach ustalają szczegółowy rozkład dnia  uwzględniając zalecane

warunki i sposoby realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz oczekiwania rodziców  ( prawnych opiekunów).

6.   W przypadku niskiej frekwencji dzieci w oddziale spowodowanej np. chorobą, dużej absencji   

      nauczycieli, okres przerw świątecznych, ferii zimowych czy letnich,  dyrektor przedszkola  

     może organizować grupy łączone odpowiednio do zmniejszonej frekwencji wychowanków.   

7. Z przygotowanych w przedszkolu 3 posiłków mogą korzystać:

-          wychowankowie,

-          nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.

8. Wszyscy korzystający z posiłków zobowiązani są do uiszczenia za nie opłat, chyba, że przepis  

    szczególny stanowi inaczej.

9. Wysokość opłat za posiłki wynika z kalkulacji kosztów przyrządzania ich i kosztów zakupu  

    artykułów żywnościowych.

10.Wysokość opłat za usługi świadczone przez przedszkole w zakresie przekraczającym  

    realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego ustala Rada Miejska stosowną 

    uchwałą.

ROZDZIAŁ VI. ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA

  1. Dyrektor Przedszkola zatrudnia: nauczycieli, pracowników niebędących nauczycielami, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Wszyscy pracownicy placówki zobowiązani są do natychmiastowej reakcji na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa wychowanków.

Wszyscy pracownicy placówki muszą  zwracać uwagę na osoby postronne  przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu  pobytu na terenie przedszkola oraz zawiadomić dyrektora o fakcie przebywania  osób    postronnych.

 Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do niezwłocznego zawiadomienia

 dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub

 stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków.

  1. Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami wychowania przedszkolnego, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.

Do zakresu zadań nauczycieli  należy:

  1. Realizowanie zajęć opiekuńczych i wychowawczych  uwzględniających potrzeby i zainteresowania dzieci,
  2. Ponoszenie odpowiedzialności za jakość i wyniki tej pracy oraz życie, zdrowie
    i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.; zgodnie z przepisami w tym zakresie,
  3. Tworzenie warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności
    i zainteresowań,
  4. Stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
  5. Prowadzenie  obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych oraz  dokumentowanie tych obserwacji;  

w roku poprzedzającym rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, przeprowadzanie  analizy  gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza  przedszkolna),

a/ opracowanie w terminie do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” i przekazanie jej rodzicom.

  1. Współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zdrowotną i inną,

2.7. Planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich  

       kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia  

       zawodowego,

     2.8. Dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę  

            pomieszczeń,

     2.9. Eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,

     2.10Współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z  

            uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z  

            programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania  

            informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,

     2.11.Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i  

            opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,

    2.12. Realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,

    2.13. Czynny udział w pracach Rady  Pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,

    2.14.Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,  

            kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,

    2.15.Realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora placówki, a wynikających z bieżącej  

           działalności placówki,

    2.16.Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej,  

    2.17.Wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących oddziału  oraz prowadzenie  

            dokumentacji pedagogicznej, zgodnie z odrębnymi przepisami,

2.18.Otaczanie indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymywanie  

       kontaktów z ich rodzicami w celu poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych dzieci,  

       ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci, włączenia ich w  

       działalność przedszkola,

    2.19.Systematyczne wpajanie dzieciom zasad bezpiecznego zachowania się.

Nauczyciel ma  prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

Nauczyciel dzieli się swoimi doświadczeniami poprzez aktywny udział w konferencjach, seminariach, publikowanie artykułów, przyjmowanie na praktyki uczniów i studentów.

Nauczyciel wybiera  program  wychowania  przedszkolnego, spośród programów dopuszczonych do użytku  szkolnego uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci.

 Każdy nauczyciel działa w oparciu o  szczegółowy zakres obowiązków.

3. Zakres obowiązków pracowników administracyjnych i obsługowych ustala dyrektor przedszkola na zasadzie odrębnych przepisów.

Zadania innych pracowników przedszkola:

a)   starsza pokojowa zobowiązana jest:

-    utrzymywać w czystości powierzone jej opiece pomieszczenia,

-    uczestniczyć w spacerach i wycieczkach z dziećmi,

-    dbać o należyty stan mienia przedszkolnego,

-    pomagać nauczycielce przy organizowaniu zajęć, przy ubieraniu i rozbieraniu dzieci,  

     sprzątaniu po zajęciach,  podawać posiłki.

b)  kucharka zobowiązana jest:

-    przyrządzać zdrowe i higieniczne posiłki,

-    utrzymywać w stanie używalności powierzony sprzęt i urządzenia kuchenne,

-    racjonalnie wykorzystywać produkty spożywcze, uczestniczyć w sporządzaniu jadłospisów.

c)   pomoc kuchenna zobowiązana jest:

-    pomagać kucharce w przyrządzaniu posiłków,

-    utrzymywać w czystości pomieszczenia kuchenne, sprzęt i naczynia kuchenne,

-    wykonywać inne czynności zlecone przez kucharkę.

d)  konserwator - dozorca zobowiązany jest:

-    utrzymywać porządek wokół posesji przedszkola i w ogrodzie,

-    dokonywać drobnych napraw urządzeń i sprzętów,

-    wykonywać inne prace polecone przez dyrektora, wynikające z organizacji pracy przedszkola.

e)  intendent przedszkola zobowiązany jest:

-    dokonywać zakupów artykułów żywnościowych i innych niezbędnych dla funkcjonowania  

     przedszkola,

-    sporządzać jadłospisy,

-    prowadzić magazyn i dokumentację magazynową,

-    nadzorować sporządzanie posiłków,

-    utrzymywać w czystości magazyn żywnościowych

-    pobierać od rodziców odpłatność za przedszkole.

f)   referent d.s. płac i kadr zobowiązany jest:

-    sporządzać listy płac pracowników,

-    przekazywać obowiązkowe składki na ZUS i US,

-    dokonywać przelewów na konta pracowników i innych należności.

g)  gł. księgowy zobowiązany jest:

-    prowadzić dokumentację księgową i finansową przedszkola,

-    sprawować nadzór nad pracą intendenta i referenta d.s.płac,

-    sporządzać plany finansowe, sprawozdania i inne dokumenty związane z gospodarką  

     finansową,

-    czuwać nad racjonalnym wykorzystaniem środków finansowych,

h)  pomoc nauczyciela zobowiązana jest:

-    pomagać nauczycielce w przygotowywaniu zajęć, prowadzeniu zabaw i opiece nad dziećmi,

-    pomagać st. pokojowej przy sprzątaniu zabawek, porządkowaniu sali po zajęciach i  

     podawaniu posiłków,

-    pomagać dzieciom przy czynnościach samoobsługowych,

-    uczestniczyć w spacerach i wycieczkach.

Każdy zatrudniony pracownik  niebędący nauczycielem działa w oparciu o szczegółowy zakres obowiązków.

Rozdział VII. RODZICE

  1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
  1. przestrzeganie niniejszego statutu i regulaminu placówki,
  2. zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
  3. respektowanie uchwał rady pedagogicznej,
  4. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeń­stwo; o udzieleniu upoważnienia rodzice zawiadamiają pisemnie nauczyciela prowadzącego daną grupę dzieci,
  5. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
  6. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, nie­zwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaź­nych.
  7. przestrzeganie obowiązkowego uczestnictwa dzieci 6 - letnich w realizacji rocznego przygotowania do szkoły.
  8. zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy przedszkola i planu pracy w danym oddziale,
  9. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
  10. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  11. wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z ob­serwacji pracy przedszkola,
  12. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi pro­wadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo -  Radę  Rodziców.
  13. zebrania grupowe,
  14. konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem,
  15. kąciki dla rodziców,
  16. zajęcia otwarte.
  1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecz­nego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego in­dywidualnego rozwoju.
  2. Rodzice mają prawo do:
  1. Rodzice za szczególnie zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola
    mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list pochwalny dyrektora.
  2.  Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy
    wychowawcze organizowane są w przedszkolu 2 razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
  3. Formy współpracy przedszkola z rodzicami:

ROZDZIAŁ VIII.  WYCHOWANKOWIE

1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy  3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy  7 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach do przedszkola może uczęszczać dziecko, które ukończyło  2,5 roku.

    Dziecko, w wieku powyżej 7 lat, któremu odroczono rozpoczęcie spełnienia obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym,   w którym kończy 9 lat.

    Dziecko w wieku 6 lat zobowiązane jest do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego.

    Dzieci mają zapewnioną stałą opiekę ze strony pracownika pedagogicznego w czasie pobytu dziecka w placówce.

2. Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczani - za zgodą rodziców.

3. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie poza udzieleniem pomocy wynikającej z nagłego wypadku. W przypadku zachorowania dziecka w przedszkolu powiadamia się rodziców, w sytuacji nagłego pogorszenia się zdrowia dziecka wzywane jest pogotowie ratunkowe, jednocześnie o zdarzeniu informowani są rodzice.

4. W przypadku choroby zakaźnej dziecka, rodzice obowiązani są natychmiast zawiadomić o tym dyrektora przedszkola, który zawiadamia odpowiednie służby sanitarno-epidemiologiczne.

Jeżeli służba sanitarno - epidemiologiczna uzna placówkę za epidemiologiczne zagrożoną - dyrektor przedszkola powinien o tym bezzwłocznie zawiadomić wszystkich rodziców i szczegółowo pouczyć ich o obowiązujących w tym zakresie przepisach sanitarnych, o konieczności akcji zapobiegawczej i przestrzegania zaleceń wynikających z przepisów Ministerstwa Zdrowia.

 5. Na podstawie uchwały  Rady  Pedagogicznej dyrektor przedszkola może dokonać skreślenia z  

     listy wychowanków , gdy :

a)  dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres 4 tygodni , a rodzice nie zgłaszają  

     przyczyny nieobecności ,

  1. rodzice bez podania przyczyny systematycznie zalegają z opłatami za pobyt dziecka w  

przedszkolu,  

 c)  zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa pozostałych dzieci  ( na wniosek  

     rodziców i w oparciu o orzeczenie  Poradni Psychologiczno– Pedagogicznej – szczególnie  

     uzasadnione  przypadki ).

6. Dzieci, będące wychowankami przedszkola mają prawo do:

a) akceptacji, takimi jaki są,

b) spokoju i samotności, gdy tego chcą,

c) zapewnienia poczucia bezpieczeństwa,

d) poszanowania godności osobistej,

e) zabawy i wyboru towarzysza zabawy,

f) indywidualnego procesu rozwoju,

g) ochrony przed wszelkimi formami przemocy,

h) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo – 

    dydaktycznym,

  1. pełnego, harmonijnego i indywidualnego rozwoju,
  2. spolegliwości umów i kontaktów z dorosłymi,
  3. snu i odpoczynku, jeśli są zmęczone,
  4. jedzenia i picia gdy są głodne i spragnione ale również do nauki regulowania własnych  potrzeb,
  5. rozwijania swoich zdolności i zainteresowań,
  6. prawidłowego zorganizowania procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.

7. Dzieci, będące wychowankami przedszkola mają obowiązek poszanowania praw 

    innych dzieci.

    Dziecko w Przedszkolu ma  obowiązek:

-   przestrzegać zawartych umów i kodeksów grupowych obowiązujących w grupie i w  

    Przedszkolu,

-   szanować godność osobistą rówieśników i dorosłych,

-  przestrzegać zasad bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

-  szanować zabawki, książki, pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkolny,

-  wykonywać czynności samoobsługowe i porządkowe oraz pełnić dyżury na miarę swoich  

   możliwości,

-  nie oddalać się poza wyznaczony przez nauczyciela obszar,

-  doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami  

   bezpieczeństwa),

- dbać o higienę osobistą.

8. Według  Konwencji o Prawach Dziecka i Konstytucji Polskiej, dziecko ma prawo do 

    wolności myśli, sumienia i wyznania.

9. Rodzicom przysługuje prawo do ukierunkowania dziecka i pieczy nad korzystaniem 

   przez nie z przysługującej wolności.

ROZDZIAŁ IX. MAJĄTEK I FINANSE

  1. Przedszkole Miejskie Nr 15 w Świdnicy jest jednostką  budżetową  i prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.
  2. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy.
  3. Przychody przedszkola stanowią:

-     dotacja z budżetu Miasta,

-          wpłaty rodziców za usługi świadczone przez przedszkole w zakresie przekraczającym realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz za zakup surowców do przygotowywania  posiłków,

-          inne przychody.

  1. Fundusze przedszkola są lokowane na własnym rachunku bankowym.
  2. Szczegółowe zasady  prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

ROZDZIAŁ X.  POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Przedszkole działa na podstawie Statutu uchwalonego przez Radę Przedszkola; w brzmieniu ustalonym Uchwałą Nr 4/11 Rady Pedagogicznej Przedszkola Miejskiego      Nr 15 w Świdnicy z dnia 05.10.2011r.
  2. Zmiany w statucie mogą być dokonywane w trybie określonym ustawą o systemie oświaty lub przepisami wydanymi na jej podstawie.
  3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi  przepisami.
  4. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników nie będących nauczycielami.
  2. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

 

W przedszkolu zatrudniony jest psycholog / psychoterapeuta Pani mgr Agnieszka Niesłuchowska.

Psycholog pracuje w piątki w godzinach 6:15-16:15.

KONSULTACJE DLA RODZICÓW:

PIĄTEK: 8:00-9:00 i 15:00-16:00

Proszę o wcześniejsze umówienie spotkania.

 

 

Wywiad - Adaptacja do przedszkola

Współpracujemy

 

 

 

 

 

miody slezanskie

 

Miejska Biblioteka Publiczna w Świdnicy

 

 

osir